Urząd Miasta Krakowa 31-004 Kraków Pl. Wszystkich Świętych 3-4 Miejsce i data sporządzenia dokumentu Kraków, 2019-05-09 Dane adresatów ŁUKASZ CHRUŚCICKI ZAWIADOMIENIE zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi z 9 kwietnia 2019 r. znak: KMR/54/2019 Treść dokumentu WK-01.1510.160.2019 Dotyczy: SKARGI Z 9 KWIETNIA 2019 R. (ZNAK: KMR/54/2019) Odpowiadając na skargę z 9 kwietnia 2019 r. (znak: KMR/54/2019), wniesioną do Urzędu Miasta Krakowa za pośrednictwem platformy ePUAP, dotycząca ignorowania potrzeb rowerzystów w związku z niewyznaczeniem przejazdu dla rowerzystów przez ul. Zakopiańską na wysokości przystanku tramwajowego „Łagiewniki ZUS”, pomimo skierowanego do Prezydenta Miasta Krakowa wniosku nr KMR/8/2019 w tej sprawie, przedstawiam poniższe wyjaśnienia. Jak ustalono, Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa, realizujący w imieniu Prezydenta Miasta Krakowa zadania organu zarządzającego ruchem na drogach na obszarze Gminy Miejskiej Kraków, poinformował Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów o podejmowanych działaniach zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa niechronionym uczestnikom ruchu w rejonie przejścia dla pieszych przy ul. Zakopiańskiej na wysokości przystanku tramwajowego „Łagiewniki ZUS” w piśmie z dnia 24 stycznia 2019 r. znak: IR-03.7223.21.2019). Uzupełniając powyższe wyjaśnienia należy zwrócić szczególną uwagę na parametry techniczne ulicy Zakopiańskiej w rejonie przystanku „Łagiewniki ZUS”, gdzie zlokalizowane jest tymczasowe przejście dla pieszych. Droga rowerowa wzdłuż ul. Zakopiańskiej funkcjonuje po stronie zachodniej skrzyżowania. Układ ten zostanie utrzymany po zakończeniu prac związanych z budową układu drogowego Trasy Łagiewnickiej. Jednakże, z uwagi na zaawansowane prace budowlane ciąg pieszy i rowerowy po tej stronie skrzyżowania musiał zostać wyłączony z ruchu, dlatego zakończenie drogi dla rowerów ma miejsce przed placem budowy Trasy Łagiewnickiej, o czym informuje tablica znajdująca się na początku drogi dla rowerów w ciągu ul. Zakopiańskiej, na której zawarta została informacja o zakończeniu drogi dla rowerów za 500 m. Ciągłość ruchu pieszego jest zachowana z wykorzystaniem chodnika po wschodniej stronie ul. Zakopiańskiej i tymczasowego przejścia dla pieszych, które obecnie wyposażone jest w urządzenia sygnalizacji świetlnej. Jednakże, dostępny ciąg pieszy nie umożliwia poruszania się rowerów. Należy zauważyć, że przejazdy rowerowe stosuje się tylko i wyłącznie pomiędzy drogami, które przeznaczone są do poruszania się rowerami. Z uwagi na okoliczność, że po przeciwległej stronie ulicy Zakopiańskiej brak jest drogi dla rowerów, dlatego nie jest możliwe stworzenie tego typu rozwiązania w postulowanej przez Państwa lokalizacji. Organizacja ruchu na drodze publicznej musi spełniać warunki określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. z 2017 r., poz. 784). Ponadto, zwracam uwagę, że szerokość chodników przewidziana dla ruchu pieszych określona została w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181 z późn. zm.). Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności należy wskazać, że na organie zarządzającym ruchem na drogach ciąży obowiązek stosowania ww. przepisów, a także dostosowania organizacji ruchu na drogach publicznych do warunków określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. W tej sytuacji organ zarządzający ruchem na drogach nie ma możliwości dowolnego kształtowania organizacji ruchu na ul. Zakopiańskiej. Przyjęte we wskazanym powyżej miejscu rozwiązania wynikają z powyższych przepisów, a brak możliwości wprowadzenia postulowanych przez Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów zmian w organizacji ruchu nie stanowi przejawu cyt. „bezczynności miejskich urzędników”. Nie negując niedogodności jakich doświadczają m.in. rowerzyści w związku z budową Trasy Łagiewnickiej, brak jest podstaw do uznania, iż działania organu zarządzającego ruchem na drogach na obszarze Gminy Miejskiej Kraków w tym przypadku były nieprawidłowe. W tej sytuacji, skargę Stowarzyszenia uznaję za nieuzasadnioną. Informuję zarazem, że zgodnie z art. 239 Kodeksu postępowania administracyjnego w przypadku, gdy skarga w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania skarżącego. Z poważaniem z up. Prezydenta Miasta Andrzej Kulig Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa Otrzymują: 1. Adresat, 2. aa. Do wiadomości: Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu. Sygnatura sprawy: WK-01.1510.160.2019 Podpisy elektroniczne Dokument został podpisany, aby go zweryfikować należy użyć oprogramowania do weryfikacji podpisu Data złożenia podpisu: 2019-05-09T14:48:55.697+02:00 Podpis elektroniczny