Urząd Miasta Krakowa 31-004 Kraków Pl. Wszystkich Świętych 3-4 Miejsce i data sporządzenia dokumentu Kraków, 2019-05-20 Dane adresatów ZAWIADOMIENIE Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi z 17 kwietnia 2019 r. Treść dokumentu WK-01.1510.174.2019 Dotyczy: SKARGI Z 17 KWIETNIA 2019 R., UZUPEŁNIONEJ 24 I 25 KWIETNIA 2019 R. Odpowiadając na dwie skargi z 17 kwietnia 2019 r., z których jedna została wniesiona do Urzędu Miasta Krakowa za pośrednictwem Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów poprzez platformę ePUAP, a kolejna została wniesiona do Urzędu Miasta Krakowa za pośrednictwem poczty elektronicznej, a następnie została uzupełniona pismami z 24 i 25 kwietnia 2019 r., dotyczące niedogodności jakich doświadczają rowerzyści w związku z wprowadzoną organizacją ruchu na ul. Zakopiańskiej, w których wniesiono również zastrzeżenia odnośnie stanu technicznego infrastruktury oraz oznakowania drogowego w tym rejonie, a także zwrócono uwagę na niezgodność cyklu sygnalizacji świetlnej z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu, znajdującej się w pobliżu ZUS przy ul. Zakopiańskiej, przedstawiam poniższe wyjaśnienia. Jak ustalono, awaria sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych na ul. Zakopiańskiej w rejonie przystanku tramwajowego „Łagiewniki ZUS”, polegająca na wyświetlaniu komunikatu żądania światła zielonego „proszę czekać” spowodowana była uszkodzeniem sterownika i została usunięta przez wykonawcę prac związanych z budową Trasy Łagiewnickiej - firmę „Budimex” S.A. W trakcie sprawdzenia działania ww. sygnalizacji świetlnej w dniu 29 kwietnia 2019 r. przez pracownika Zarządu Dróg Miasta Krakowa, sygnalizacja świetlna działała prawidłowo. W tym miejscu należy zaznaczyć, że to na wykonawcy ww. inwestycji spoczywa obowiązek kontroli i utrzymania oznakowania poziomego, pionowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego w należytym stanie technicznym. Mając na uwadze sygnalizowany przez Pana w skardze z 17 kwietnia 2019 r. zły stan oznakowania poziomego na przejściu dla pieszych na ul. Zakopiańskiej, w dniu 19 kwietnia 2019 r. wykonawca odnowił oznakowanie poziome w tym miejscu, ponadto został naprawiony słupek sygnalizacji świetlnej. Jednocześnie odnosząc się do zawartej w piśmie kwestii związanej z cyklem programu sygnalizacji świetlnej w tym miejscu informuję, iż Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa w ramach posiadanych kompetencji na bieżąco dostosowuje poszczególne parametry programu sygnalizacji świetlnej, tak aby możliwie najlepiej skalibrować jej działanie do istniejących warunków ruchu. Montaż sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych na ul. Zakopiańskiej jest elementem dodatkowo podnoszącym poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Należy zwrócić uwagę, że przy obecnej organizacji ruchu zawarte w programie sygnalizacji świetlnej tzw. „czasy bezpieczeństwa” (minimalne czasy sygnałów zielonych i czasów tzw. „międzyzielonych”) pomiędzy wyświetlanymi sygnałami nie różnią się znacznie od tych, które mogłyby zostać zastosowane przy wariancie przejścia dla pieszych bez zawężenia jezdni. Dlatego czas obsługi pieszych w przedmiotowym programie jest niewspółmiernie długi w stosunku do liczby przekraczanych pasów ruchu. Samo zaś ograniczenie liczby pasów spowodowało potrzebę znaczącego wydłużenia maksymalnego czasu sygnału zielonego dla pojazdów, aby zachować płynność ruchu na ul. Zakopiańskiej. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia funkcjonowania systemu transportowego Miasta Krakowa, gdyż utrudnienia związane z budową Trasy Łagiewnickiej sięgają skrzyżowania ulic: Zakopiańskiej i Brożka, przez które przejeżdżają liczne linie autobusowe i tramwajowe. Blokowanie tarczy skrzyżowania, poza pogorszeniem bezpieczeństwa ruchu, powoduje istotne zakłócenia w funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej, której rola w okresie wzmożonej intensywności prac modernizacyjnych i remontowych na terenie Miasta jest szczególnie istotna. Należy jednak zaznaczyć, że program ww. sygnalizacji świetlnej należy do akomodowanych (w zależności od natężenia ruchu), w związku z tym, w przypadku małego natężenia ruchu na ul. Zakopiańskiej, sygnał zezwalający na wejście pieszych na przejście może zostać przyznany szybciej. W odniesieniu do kwestii braku wyznaczenia przejazdu dla rowerów w rejonie przystanku tramwajowego „Łagiewniki ZUS” informuję, iż parametry techniczne ulicy Zakopiańskiej w rejonie przystanku „Łagiewniki ZUS”, gdzie zlokalizowane jest tymczasowe przejście dla pieszych, nie pozwalają na wyznaczenie przejazdu dla rowerów w tym miejscu. Droga rowerowa wzdłuż ul. Zakopiańskiej funkcjonuje po stronie zachodniej skrzyżowania. Układ ten zostanie utrzymany po zakończeniu prac związanych z budową układu drogowego Trasy Łagiewnickiej. Jednakże, z uwagi na zaawansowane prace budowlane ciąg pieszy i rowerowy po tej stronie skrzyżowania musiał zostać wyłączony z ruchu, dlatego zakończenie drogi dla rowerów ma miejsce przed obszarem, na którym realizowana jest budowa Trasy Łagiewnickiej, o czym informuje tablica znajdująca się na początku drogi dla rowerów w ciągu ul. Zakopiańskiej, na której zawarta została informacja o zakończeniu drogi dla rowerów za 500 m. Ciągłość ruchu pieszego jest zachowana z wykorzystaniem chodnika po wschodniej stronie ul. Zakopiańskiej i tymczasowego przejścia dla pieszych. Jednakże, dostępny ciąg pieszy nie umożliwia poruszania się rowerów. Należy zauważyć, że przejazdy rowerowe stosuje się tylko i wyłącznie pomiędzy drogami, które przeznaczone są do poruszania się rowerami. Z uwagi na okoliczność, że po przeciwległej stronie ulicy Zakopiańskiej brak jest drogi dla rowerów, dlatego nie jest możliwe stworzenie tego typu rozwiązania w postulowanej przez Pana lokalizacji. Organizacja ruchu na drodze publicznej musi spełniać warunki określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. z 2017 r., poz. 784). Ponadto, zwracam uwagę, że szerokość chodników przewidziana dla ruchu pieszych określona została w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181 z późn. zm.). Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności należy wskazać, że to na organie zarządzającym ruchem na drogach ciąży obowiązek stosowania ww. przepisów, a także dostosowania organizacji ruchu na drogach publicznych do warunków określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. W tej sytuacji organ zarządzający ruchem na drogach nie ma możliwości dowolnego kształtowania organizacji ruchu na ul. Zakopiańskiej. Rozwiązania przyjęte we wskazanym przez Pana miejscu wynikają z powyższych przepisów. W świetle powyższych okoliczności, brak jest podstaw do uznania, że działania podmiotu zarządzającego ruchem na drogach na obszarze Gminy Miejskiej Kraków były niewłaściwe. Jednocześnie wyrażając nadzieję, że powyższe wyjaśnienia zostaną przez Pana przyjęte zapewniam, że służby miejskie podejmują działania mające na celu zapewnienie właściwego stanu technicznego infrastruktury oraz oznakowania drogowego w tym rejonie, a także optymalizują cykle sygnalizacji świetlnej, znajdującej się w pobliżu ZUS przy ul. Zakopiańskiej, w celu poprawy płynności ruchu na ulicy Zakopiańskiej. Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, Pana skargę – na tym etapie – uznaję za nieuzasadnioną. Informuję zarazem, że zgodnie z art. 239 Kodeksu postępowania administracyjnego w przypadku, gdy skarga w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania skarżącego. Jednocześnie działając na podstawie art. 226a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096, z późn. zm.), w ramach wykonania obowiązku, o którym mowa w art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu tych danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), przekazuję w załączeniu klauzulę informacyjną dla klientów Urzędu Miasta Krakowa w zakresie przetwarzania danych osobowych w ramach prowadzonych przez Urząd Miasta Krakowa postępowań w sprawie skarg i wniosków w rozumieniu przepisów Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego. Z upoważnienia Prezydenta Miasta Andrzej Kulig Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa Otrzymują: 1. Adresat, 2. aa. Do wiadomości: 1. Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów (znak: KMR/60/2019) – za pośrednictwem ePUAP, na adres skrytki ePUAP: /kmr/skrytka, 2. Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu, 3. Trasa Łagiewnicka S.A., 4. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, 5. Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Sygnatura sprawy: WK-01.1510.174.2019 Podpisy elektroniczne Dokument został podpisany, aby go zweryfikować należy użyć oprogramowania do weryfikacji podpisu Data złożenia podpisu: 2019-05-20T13:18:20.783+02:00 Podpis elektroniczny