Urząd Miasta Krakowa 31-004 Kraków Pl. Wszystkich Świętych 3-4 Miejsce i data sporządzenia dokumentu Kraków, 2019-06-04 Dane adresatów KRAKÓW MIASTEM ROWERÓW NIP: 6772368743 REGON: 122555864 ZAWIADOMIENIE Dotyczy: SKARGI Z 1 MAJA 2019 R. (ZNAK: KMR/47/2019/ZZM/WK) Treść dokumentu Odpowiadając na skargę z 1 maja 2019 r. (znak: KMR/47/2019/ZZM/WK), dotyczącą nieprawidłowości w działaniach Zarządu Zieleni Miejskiej w związku z przekazaniem z opóźnieniem do załatwienia przez inną miejską jednostkę organizacyjną korespondencji Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów (KMR) z 4 kwietnia 2019 r. (znak: KMR/47/2019/ZZM), zawierającej postulat zwiększenia bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu na ul. Na Błoniach, uprzejmie informuję. Jak ustalono, korespondencja Stowarzyszenia KMR z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie zwiększenia bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu na ul. Na Błoniach w Krakowie, zawierająca postulat zastosowania rozwiązań mających na celu wyeliminowanie nielegalnego parkowania oraz zapewnienia przestrzegania znaków B-1 oraz D-40, skierowana przez Stowarzyszenie KMR do Zarządu Zieleni Miejskiej, została przekazana przez ww. miejską jednostkę organizacyjną za pismem z 29 kwietnia 2019 r. (znak: ZZM.ZZS.40.7.43.19.6923.LS) do Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK, celem podjęcia działań zgodnie z kompetencjami. Z wyjaśnień przedłożonych w toku postępowania skargowego przez Zastępcę Dyrektora Zarządu Zieleni Miejskiej wynika, że przedmiotowa sprawa wymagała rozpoznania sygnalizowanych problemów w trakcie wizji w terenie, dlatego dopiero po jej przeprowadzeniu możliwe było podjęcie dalszych czynności w tym zakresie. Niemniej jednak uznać należy działania Zarządu Zieleni Miejskiej w tym zakresie za opieszałe, w szczególności zwracając uwagę na fakt, że podejmowane czynności prowadziły jedynie do ustalenia podmiotu właściwego do załatwienia korespondencji Stowarzyszenia KMR z 3 kwietnia 2019 r. Wobec powyższego, pracownicy ww. jednostki, prowadząc czynności w przedmiotowej sprawie naruszyli art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1260 z późn. zm.), który stanowi, że do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie. Mając na uwadze powyższe, wystąpiłem do Dyrektora Zarządu Zieleni Miejskiej o zobowiązanie pracowników do dołożenia należytej staranności w zakresie realizacji powierzonych im zadań, w tym terminowego i zgodnego z obowiązującymi przepisami procedowania spraw. Uznając skargę z 1 maja 2019 r. za uzasadnioną, za zaistniałą sytuację uprzejmie przepraszam. Ponadto informuję, że Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK, po przeprowadzeniu analizy zagadnień poruszonych w korespondencji z 3 kwietnia 2019 r., pismami z 13 maja 2019 r. (znak: IR-02.7223.1216.2019) oraz z 28 maja 2019 r. (znak: IR-02.7223.1385.2019) uznając, iż podmiotem właściwym w powyższej sprawie jest Zarząd Dróg Miasta Krakowa, przekazał korespondencję Stowarzyszenia KMR do ww. miejskiej jednostki organizacyjnej. Wspomniana korespondencja została przekazana do wiadomości Stowarzyszenia KMR, za pośrednictwem platformy ePUAP oraz na wskazany adres poczty elektronicznej Stowarzyszenia KMR. Niezależnie od powyższego, Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK, pismem z 28 maja 2019 r. (znak: IR-02.7223.1385.2019) wystąpił do Straży Miejskiej Miasta Krakowa z prośbą o objęcie wskazanego rejonu miasta wzmożonym nadzorem, celem egzekwowania od użytkowników ruchu drogowego obowiązku przestrzegania przepisów ruchu drogowego. W świetle powyższych okoliczności informuję, że dodatkowo zobowiązałem Dyrektora Zarządu Dróg Miasta Krakowa do procedowania przedmiotowej sprawy w trybie pilnym oraz poinformowania Stowarzyszenia KMR o poczynionych ustaleniach. Zauważyć natomiast należy, że wbrew stanowisku Stowarzyszenia KMR wyrażonemu w skardze z 1 maja 2019 r., wyżej opisane działanie nie stanowiło naruszenia art. 243 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.), który stanowi, że jeżeli organ, który otrzymał wniosek, nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, obowiązany jest w ciągu siedmiu dni przekazać go właściwemu organowi. Zarząd Zieleni Miejskiej do którego wniesiona została korespondencja z 3 kwietnia 2019 r. jest bowiem miejską jednostką organizacyjną, natomiast nie jest organem administracji publicznej w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, zatem wskazany przez Stowarzyszenie KMR przepis nie znajduje w przedmiotowej sprawie zastosowania. Niezależnie od powyższego, w kwestii sposobu zakwalifikowania oraz trybu załatwienia korespondencji Stowarzyszenia KMR z 3 kwietnia 2019 r., jak również w nawiązaniu do skargi z 1 maja 2019 r., z treści której wynika, że intencją Stowarzyszenia KMR było procedowanie ww. sprawy w trybie przewidzianym dla załatwiania wniosków ponownie wyjaśniam, że zgodnie z art. 241 i nast. ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego, przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności. Przedmiotem wniosku jest zatem postulowana działalność organów administracji i ich pracowników, dotycząca szeroko rozumianego pojęcia spraw, obejmującego zarówno sprawy indywidualne załatwiane w formie decyzji administracyjnej, jak i inne sprawy (por. J. Lang (w:) E. Bojanowski, J. Lang, Postępowanie administracyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2002). Tak więc, wnioski składane w trybie Działu VIII kpa stanowią postulaty, dotyczące poprawy działania organu, do którego jest on skierowany (art. 241 kpa red. Wierzbowski 2019, wyd. 27/K. Zalasińska). Zatem należy przyjąć, że przedmiotem wniosku, o którym mowa w art. 241 Kodeksu postępowania administracyjnego pozostają sprawy ukierunkowane na usprawnienie „od wewnątrz” działania poszczególnych jednostek organizacyjnych, przy pomocy których organ administracji publicznej realizuje ustawowe zadania, tak aby zapewnić lepsze zaspokajanie potrzeb ludności. Natomiast korespondencja z 3 kwietnia 2019 r. stanowiła postulat zwiększenia bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej, zatem wykraczała poza sprawy, związane z wewnętrznym funkcjonowaniem administracji publicznej. Z poważaniem, z upoważnienia PMK Jerzy Muzyk Zastępca PMK Sygnatura sprawy: WK-01.1510.207.2019 Podpisy elektroniczne Dokument został podpisany, aby go zweryfikować należy użyć oprogramowania do weryfikacji podpisu Data złożenia podpisu: 2019-06-04T15:05:14.543+02:00 Podpis elektroniczny