Ankieta rowerowa: Marek Lasota
Marek Lasota
KW Prawo i Sprawiedliwość
1. Proszę wymienić trzy największe problemy rowerzystów w Krakowie?
W jaki sposób zamierza Pan je rozwiązać?
1. Istniejące ścieżki nie tworzą logistycznej całości, ścieżki zaczynają się i kończą w przypadkowych miejscach, co rodzi ryzyko kolizji z ruchem samochodowym.
2. Brak przejazdów rowerowych przy przejściach dla pieszych, brak kładek, śluz, przepustów.
3. Brak parkingów rowerowych, zbyt mała ilość stojaków rowerowych.
Rozwiązanie: Opracowanie zwartej sieci ścieżek rowerowych, która umożliwi sprawne i bezpieczne poruszanie się po mieście. Uwzględnienie potrzeb rowerzystów przy planowanych modernizacjach lub remontach istniejących sieci dróg i budowa nowych tras rowerowych. Budowa parkingów rowerowych, montaż stojaków rowerowych w miejscach wskazanych przez użytkowników. W planowaniu oraz rozwoju sieci dróg rowerowych powinny uczestniczyć stowarzyszenia bądź środowiska rowerowe.
2. Proszę określić procentowo, jaka część Pana dziennych podróży jest pokonywana: … samochodem, … komunikacją miejską, … rowerem, … pieszo
Na rowerze jeżdżę rekreacyjnie, głównie w weekendy i z żoną. W tygodniu poruszam się głównie samochodem 50 % i pieszo 40%, z komunikacji korzystam w mniejszym stopniu ok. 10 % podróży.
3. Jakie miasto na świecie jest dla Pana wzorem do naśladowania jeśli chodzi o zrównoważony transport? Dlaczego?
Nie mogę wymienić jednego miasta, które jest dla mnie wzorem do naśladowania. Doceniam rozwiązania, jakie zastosowano w różnych miastach, uwzględniając ich specyfikę np. w Berlinie (S-Bahn), w Paryżu (komunikacja miejska), w Amsterdamie (rozwiązania dla rowerzystów). Uważam, że należy wykorzystać sprawdzone w tych miastach rozwiązania, ale dostosowując je do potrzeb Krakowa.
4. Czy ma Pan pomysł, jak zachęcić krakowian do jazdy na rowerze? Jak ich edukować?
Uważam, że to rowerzyści są najlepszymi ambasadorami jazdy na rowerze. Jestem zwolennikiem kampanii społecznych z udziałem rowerzystów, którzy najbardziej wiarygodnie potrafią wskazać zalety jazdy na rowerze. Z drugiej strony widzę konieczność edukacji w temacie zasad wspólnego poruszania się po drogach, ścieżkach i chodnikach wszystkich uczestników ruchu: kierowców, pieszych i rowerzystów. Wydaje mi się, że jedną z metod propagowania tej formy aktywności krakowian jest organizacja pikników rowerowych i zawodów przy uwzględnieniu wieku uczestników i rodzajów rowerów, jakich używają. W perspektywie korzystania z roweru, jako środka codziennej komunikacji najlepszą zachętą będzie odpowiednia infrastruktura rowerowa.
5. Zespół roboczy ds. realizacji referendum zajmujący się ścieżkami rowerowymi rekomendował, że do 2019 roku należy wydać 145 mln zł na samodzielną infrastrukturę rowerową. Czy uważa Pan, że to wystarczające środki, by zrealizować wolę mieszkańców?
Uważam, że taka kwota to minimum, jakie należy wydać na rozwój i poprawę istniejącej infrastruktury rowerowej. Kwota ta musi być jednak rozsądnie rozdysponowana. Postaram się zdobyć dodatkowe środki m.in. z funduszy unijnych. Uważam, że w tym zakresie większy nacisk należy położyć na możliwość rozdysponowywania środków z budżetu obywatelskiego, przedstawiając krakowianom konkretne pomysły na rozwój infrastruktury rowerowej.
6. Jakie rozwiązania dedykowane stricte rowerzystom chciałby Pan wprowadzić w Krakowie (kładki, przepusty pod torami, pasy rowerowe, śluzy rowerowe itp.)? Gdzie?
Kontrapasy w centrum Krakowa, gdzie ze względu na zwartą zabudowę nie można wydzielić w istniejącej infrastrukturze ciągów pieszo-rowerowych. Uważam, że konieczne jest takie oznaczenie kontrapasów by były bardzo dobrze widoczne dla kierowców.
Wprowadzenie śluz rowerowych na skrzyżowaniach.
Kładka rowerowo-piesza łącząca brzegi Wisły przy dopływie Rudawy i połączenie ścieżką Bulwarów Wiślanych z Błoniami Krakowskimi.
Rozbudowa ciągów pieszo-rowerowych np. wzdłuż ul. Piastowskiej. Jednak wymaga to uwzględnienia potrzeb rowerzystów, o czym mówiłem odpowiadając na pierwsze pytanie.
Uważam, ze rozważyć można także pomysł rowerowego szlaku łączącego krakowskie forty. Projektując trasy rekreacyjne należy uwzględnić zaplecze gastronomiczno-sanitarne.
7. Jakie jest Pana zdanie w kwestii uporządkowania przestrzeni publicznej?
Czy należy ją oddawać pieszym i rowerzystom? Czy należy wprowadzać opłaty za wjazd samochodem / pojazdem silnikowym do centrum, zamykać ulice dla ruchu samochodowego, zwiększać opłaty za parkowanie pojazdów itp.?
Jestem za konsekwentnym ograniczaniem ruchu samochodowego w centrum miasta na rzecz transportu publicznego oraz ruchu rowerowego i pieszego. Przedstawiłem w tej sprawie bardzo konkretne rozwiązania na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Obszerny dokument z propozycjami dostępny jest na mojej stronie internetowej www.mareklasota.pl