Urząd Miasta Krakowa 31-004 Kraków Pl. Wszystkich Świętych 3-4 Miejsce i data sporządzenia dokumentu Kraków, 2018-12-14 Dane adresatów Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi Treść dokumentu BK-01.1510.647.2018 Pan Krzysztof Nil Ryba Zarząd Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów ePUAP Dotyczy: KORESPONDENCJI Z 14 LISTOPADA 2018 R. (ZNAK: KMR\102\2018). Odpowiadając na korespondencję z 14 listopada 2018 r. (znak: KMR\102\2018) wniesioną do Urzędu Miasta Krakowa za pośrednictwem platformy ePUAP, zatytułowaną jako wniosek, która zgodnie z art. 227 Kodeksu postępowania administracyjnego zakwalifikowana została jako skarga, w treści której zakwestionowano prawidłowość działań ówczesnego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w związku z wprowadzoną organizacją ruchu przy ul. Zakopiańskiej na wysokości ul. Suchej i przystanku tramwajowego „Łagiewniki ZUS”, która – w ocenie Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów – stwarza zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego w tym rejonie, uprzejmie informuję, co następuje. Na wstępie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych – Prezydent Miasta Krakowa jest zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych znajdujących się na obszarze Gminy Miejskiej Kraków. Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. ustawy, wykonuje swoje obowiązki w tym zakresie przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi, utworzonej przez Radę Miasta Krakowa, tj. przy pomocy Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Projekt czasowej organizacji ruchu i oznakowania miejsca robót przy ul. Zakopiańskiej (na odcinku od ul. Suchej do ul. Zbrojarzy) został zatwierdzony w dniu 29 sierpnia 2018 r. Zmiany w organizacji ruchu w ww. rejonie zostały wprowadzone w dniach 15 i 23 listopada 2018 r., w związku z realizacją Etapu 1. prac prowadzonych w ramach budowy Trasy Łagiewnickiej w Krakowie. W związku z Państwa prośbą, przesyłam w załączeniu projekt czasowej organizacji ruchu i oznakowania miejsca robót przy ul. Zakopiańskiej (na odcinku od. ul. Suchej do ul. Zbrojarzy). W odniesieniu do zarzutu dotyczącego braku przejazdu dla rowerzystów w ww. rejonie informuję, iż w związku z przedmiotową skargą przeprowadzone zostało postępowanie wyjaśniające, w trakcie którego Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa, tj. podmiotu pełniącego aktualnie funkcję zarządu dróg na obszarze Gminy Miejskiej Kraków, przedstawił stanowisko w ww. sprawie. Z przedstawionych wyjaśnień wynika, iż z uwagi na brak infrastruktury rowerowej w rejonie ul. Zakopiańskiej na wysokości ul. Suchej i przystanku tramwajowego „Łagiewniki ZUS”, którą ww. przejazd mógłby łączyć, w ocenie ww. podmiotu brak jest uzasadnienia do wyznaczenia takiego przejazdu w tym miejscu. Odnosząc się do postulatu ograniczenia prędkości w rejonie przejścia dla pieszych w rejonie ul. Siostry Faustyny informuję, iż w projekcie organizacji ruchu wprowadzonego w dniu z 15 listopada 2018 r., przed ww. przejściem dla pieszych skorygowano prędkość dopuszczalną, wprowadzając limit prędkości 40 km/h. Następnie, projektem organizacji ruchu z 23 listopada 2018 r. na ww. przejściu dla pieszych wprowadzono ręczne kierowanie ruchem (zapewnienie w tym miejscu obecności osoby uprawnionej do przeprowadzania pieszych). W odniesieniu do zawartych w skardze zastrzeżeń dotyczących pozostawienia dwóch pasów ruchu, bez zachowania skrajni pasa prawego od peronu przystankowego informuję, iż z wyjaśnień podmiotu pełniącego funkcję zarządu dróg na obszarze Gminy Miejskiej Kraków wynika, że skrajnia prawego pasa (tzw. powolnego) na jezdni w kierunku Zakopanego jest ograniczona poprzez zastosowanie elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz odpowiednio oznakowana za pomocą znaku A-12b „zwężenie jezdni prawostronne”. W związku z sygnalizowanymi przez Stowarzyszenie przypadkami niebezpiecznego zachowania kierowców w pobliżu ww. przejścia dla pieszych informuję, iż zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym - kierującemu pojazdem zabrania się w szczególności: 1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia dla pieszych na którym ruch jest kierowany, 2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu. Należy zaznaczyć, że egzekwowanie tych przepisów od kierujących pojazdami pozostaje w kompetencjach Policji. Z uwagi na znaczną odległość pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Brożka, a tymczasowym przejściem dla pieszych, w ocenie Zarządu Dróg Miasta Krakowa brak jest zasadności dla likwidacji oznakowania podwyższającego prędkość za ww. skrzyżowaniem do 70 km/h. Podkreślenia wymaga, iż w celu zapewnienia bezpieczeństwa pieszych, projektami organizacji ruchu z 15 listopada 2018 r. i z 23 listopada 2018 r. przed przejściem dla pieszych w kierunku Zakopanego, podobnie, jak i w przeciwnym kierunku, skorygowano prędkość dopuszczalną oraz wprowadzono limit prędkości 40 km/h, a także wprowadzono ręczne kierowanie ruchem na ww. przejściu dla pieszych. Zarząd Dróg Miasta Krakowa nie planuje zainstalowania w tym miejscu sygnalizacji świetlnej ze względu na wprowadzone rozwiązania zapewniające poprawę bezpieczeństwa pieszych. Odnosząc się do postulatu montażu wyspowych progów zwalniających na ul. Zakopiańskiej w odległości 50 m i 2 m przed przejściem dla pieszych informuję, iż ze względu na status ul. Zakopiańskiej, w ciągu której wyprowadzany jest ruch tranzytowy pojazdów ciężarowych z obszaru miasta Krakowa, stosowanie rozwiązań polegających na montażu wskazanych przez Stowarzyszenie elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego, spowalniających ruch byłoby - w ocenie podmiotu pełniącego funkcję zarządu dróg – działaniem nieuzasadnionym. Jak ustalono, Zarząd Dróg Miasta Krakowa pełniący funkcję zarządu dróg na obszarze Gminy Miejskiej Kraków, podejmując działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa dla uczestników ruchu drogowego w rejonie ul. Zakopiańskiej, kierował się sygnałami jakie w tej sprawie wpływały do ww. miejskiej jednostki organizacyjnej od mieszkańców Krakowa. Jednocześnie informuję, że wszystkie uwagi i opinie dotyczące rozwiązań drogowych oraz wprowadzonej organizacji ruchu na obszarze Gminy Miejskiej Kraków są analizowane oraz w miarę możliwości wprowadzane przez służby podległe Prezydentowi Miasta Krakowa. Przy czym, na chwilę obecną nie planuje się zmian rozwiązań wprowadzonych projektami organizacji ruchu z 15 listopada 2018 r. i 23 listopada 2018 r. W świetle powyższych okoliczności, skargę Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów uznaję za nieuzasadnioną oraz informuję, że zgodnie z art. 239 Kodeksu postępowania administracyjnego w przypadku, gdy skarga w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania skarżącego. - Andrzej Adam Kulig Otrzymują: 1. Adresat, 2. aa. Do wiadomości: Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Sygnatura sprawy: BK-01.1510.647.2018