Urząd Miasta Krakowa 31-004 Kraków Pl. Wszystkich Świętych 3-4 Miejsce i data sporządzenia dokumentu Kraków, 2019-02-18 Dane adresatów Łukasz Chruścicki ZAWIADOMIENIE Skargi z 16grudnia 2018 r. (KMR/102/2018/3) Treść dokumentu Odpowiadając na skargę z 16 grudnia 2018 r., wniesioną do Urzędu Miasta Krakowa za pośrednictwem platformy ePUAP, w treści której zakwestionowano prawidłowość działań Zarządu Dróg Miasta Krakowa w związku z niewyegzekwowaniem wprowadzenia zatwierdzonej projektem z dnia 23 listopada 2018 r. organizacji ruchu przy ul. Zakopiańskiej na wysokości ul. Suchej i przystanku tramwajowego „Łagiewniki ZUS”, uprzejmie informuję. Jak ustalono, zatwierdzony projekt tymczasowej organizacji ruchu przy ul. Zakopiańskiej na wysokości ul. Suchej i przystanku tramwajowego „Łagiewniki ZUS”, w dniu 23 listopada 2018 r. został przekazany przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa (podmiot który do dnia 31 grudnia 2018 r. realizował zadania związane z zarządzaniem ruchem na drogach na obszarze Gminy Miejskiej Kraków) do spółki „TM-Via” Sp. z o.o. będącej podwykonawcą wykonującym oznakowanie na rzecz inwestora tj. spółki Trasa Łagiewnicka S.A. Podkreślić należy, że spółka Trasa Łagiewnicka S.A. nie została wówczas uwzględniona w procesie przekazywania ww. dokumentacji. Z wyjaśnień przedstawionych przez Prezesa Zarządu Spółki Trasa Łagiewnicka wynika, że ww. Spółka informację o zmianie tymczasowej organizacji ruchu ul. Zakopiańskiej na wysokości ul. Suchej i przystanku tramwajowego „Łagiewniki ZUS” oraz o konieczności zapewnienia osoby uprawnionej do przeprowadzania pieszych przez tymczasowe przejście dla pieszych w tym miejscu uzyskała dopiero w dniu 13 grudnia 2018 r. za pośrednictwem poczty elektronicznej od przedstawiciela Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów. Wyżej wymieniona Spółka niezwłocznie tę informację przekazała do wykonawcy wraz z poleceniem dostosowania organizacji ruchu do wymagań określonych w zatwierdzonej przez organ zarządzający ruchem w dniu 23 listopada 2018 r. organizacji ruchu. W tym miejscu stwierdzić należy, że nieprzekazanie przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa inwestorowi tj. spółce Trasa Łagiewnicka S.A. informacji o zmianie organizacji ruchu przy ul. Zakopiańskiej na wysokości ul. Suchej i przystanku tramwajowego „Łagiewniki ZUS” do inwestora stanowiło nieprawidłowość, gdyż spółka Trasa Łagiewnicka S.A., jako inwestor powinna zostać poinformowana niezwłocznie o zatwierdzeniu zmiany organizacji ruchu ruchu w tym miejscu przez podmiot zarządzający ruchem na drogach na obszarze Gminy Miejskiej Kraków. Należy zaznaczyć, że Zarząd Dróg Miasta Krakowa wystąpił m.in. do Spółki Trasa Łagiewnicka S.A. dopiero 14 grudnia 2018 r., przypominając o konieczności oddelegowania odpowiednio przeszkolonej osoby do kierowania ruchem w rejonie tymczasowego przejścia dla pieszych na ulicy Zakopiańskiej. Mając na uwadze powyższe, poleciłem podjęcie przez Dyrektora Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa, który od 1 stycznia 2019 r. realizuje zadania związane z zarządzaniem ruchem na drogach na obszarze Gminy Miejskiej Kraków, odpowiednich działań systemowych, które doprowadzą do wyeliminowania możliwości wystąpienia w przyszłości przypadków niewłaściwego przekazywania informacji o zatwierdzonej organizacji ruchu. Należy zarazem podkreślić, że po interwencji Zarządu Dróg Miasta Krakowa skierowanej w dniu 14 grudnia 2018 r. do Spółki Trasa Łagiewnicka oraz do wykonawcy ww. inwestycji w sprawie konieczności wprowadzenia zatwierdzonej projektem z dnia 23 listopada 2018 r. organizacji ruchu przy ul. Zakopiańskiej, zapewniona została obecność osoby kierującej ruchem w rejonie tymczasowego przejścia dla pieszych przy ul. Zakopiańskiej na wysokości ul. Suchej i przystanku tramwajowego „Łagiewniki ZUS”. Powyższe potwierdziła kontrola wykonania zatwierdzonej organizacji ruchu, przeprowadzona przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa w dniu 17 grudnia 2018 r. Dziękując za zwrócenie uwagi na aspekt związany z bezpieczeństwem niechronionych uczestników ruchu drogowego, w związku z wprowadzoną organizacją ruchu przy ul. Zakopiańskiej, wyrażam nadzieję, że podjęte w powyższej sprawie działania wyeliminują w przyszłości występowanie przypadków nieprawidłowości w zakresie organizacji ruchu na drogach publicznych położonych na obszarze Gminy Miejskiej Kraków. Z poważaniem, Z up. Prezydenta Miasta Andrzej Kulig Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa Sygnatura sprawy: BK-01.1510.702.2018