Urząd Miasta Krakowa 31-004 Kraków Pl. Wszystkich Świętych 3-4 Miejsce i data sporządzenia dokumentu Kraków, 2019-05-07 Dane adresatów ŁUKASZ CHRUŚCICKI ZAWIADOMIENIE Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi Treść dokumentu WK-01.1510.145.2019 Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów e-PUAP dotyczy: SKARGI Z 4 KWIETNIA 2019 R. (ZNAK: KMR/48/2019) Odpowiadając na skargę, która wpłynęła do Urzędu Miasta Krakowa za pośrednictwem platformy e-PUAP 4 kwietnia 2019 r., dotyczącą nienależytego sprawowania przez pracowników spółki Miejska Infrastruktura nadzoru nad realizacją zadania pn. "Budowa parkingu w systemie parkuj i jedź pod nazwą Mały Płaszów na terenie miasta Krakowa", w kontekście wykonania infrastruktury drogowej w ramach ww. zadania w sposób niezgodny z zarządzeniem nr 3113/2018 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 15 listopada 2018 r. w sprawie wprowadzenia "Standardów technicznych i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa", uprzejmie informuję. Na wstępie wyjaśnić należy, że projekty techniczne w części dotyczącej dróg rowerowych uzgadnianie były w roku 2018 roku, w oparciu o m.in. obowiązujące w tym okresie zarządzenie nr 2103/2004 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 26 listopada 2004 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania "Standardów technicznych dla infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa". Realizacja przedmiotowej inwestycji nastąpiła w oparciu o wówczas obowiązujące uzgodnienia i decyzje, a prace budowlane prowadzone były w okresie od maja 2018 r. do lutego 2019 r. Natomiast aktualizacja przedmiotowych standardów technicznych została wprowadzona do stosowania Zarządzeniem nr 3113/2018 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 15 listopada 2018 r., a więc w okresie, kiedy trwały już roboty budowlane realizowane na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. W związku z tym, rozwiązania zastosowane w tym przypadku odnoszą się do norm, na podstawie których zatwierdzana była dokumentacja budowlano-techniczna. Odnośnie uwag w kwestii automatycznej detekcji sygnalizacji świetlnej dla rowerzystów informuję, że wzbudzanie sygnalizacji świetlnej na przejeździe przez ul. Lipską odbywa się przez detektory indukcyjne ruchu rowerowego, zamontowane w jezdni przejazdu rowerowego, bezpośrednio przed skrzyżowaniem z jezdniami ul. Lipskiej (w odległości od 0,5 do 1 metra od krawężnika). Detektory włączone są do rozbudowanego, istniejącego sterownika sygnalizacji świetlnej, przystosowanego do obsługi nowych grup sygnalizacyjnych, detektorów i połączeń światłowodowych. Zainstalowane detektory na przejeździe rowerowym nie stoją w sprzeczności ze standardami technicznymi, zawartymi w zarządzeniu Prezydenta Miasta Krakowa nr 2103/2004, obowiązującymi w okresie zatwierdzania dokumentacji związanej z przedmiotową inwestycją. W dniu 26 marca 2019 r. Miejski Inżynier Ruchu dopuścił do ruchu nową sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Lipska - ul. Myśliwska, która została uruchomiona na programie stałoczasowym. W związku z tym wydane zostały zalecenia poprawy akomodacji oraz programów "wejścia" i "wyjścia". Następnie, wykonawca usunął wszystkie usterki, w tym dostroił czułość detektorów w taki sposób, aby wykrywały obecność roweru przed przejazdem przez jezdnie ul. Lipskiej. Obecnie sygnalizacja działa w pełnym zakresie, co potwierdziła wizja przeprowadzona w dniu 16 kwietnia br. przez pracowników Zarządu Dróg Miasta Krakowa, Spółki Miejska Infrastruktura oraz przedstawiciela wykonawcy przedmiotowej inwestycji. W świetle powyższego uznać należy, iż inwestor (spółka Miejska Infrastruktura) dokonała korekty funkcjonowania sygnalizacji świetlnej na wskazanym w Pana korespondencji skrzyżowaniu. Odnośnie obowiązującej organizacji ruchu na wskazanym obszarze informuję, iż w zatwierdzonej przez ówczesny Zarzad Infrastruktury Komunalnej i Transportu dokumentacji projektu stałej organizacji ruchu (znak: TZ.6101.2.330.2018 oraz TZS.6101.3.29.2018 z dnia 20 czerwca 2018 r.) nie postawiono wymogu oznakowania przejazdu rowerowego przez ul. Lipską znakiem drogowym P-23. W dniu 16 kwietnia 2019 r. stała organizacja ruchu została odebrana przez pracowników Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK, jako zgodna z zatwierdzonym projektem. Niemniej jednak, w związku z przedstawionymi uwagami, wystąpiłem do Miejskiego Inżyniera Ruchu, w celu przeanalizowania prawidłowości oznakowania przejazdu rowerów w tym miejscu. Natomiast w zakresie wykonanych dodatkowo przejazdów rowerowych przez ul. Lipską, obniżona została istniejąca linia krawędzi krawężnika do poziomu krawędzi nawierzchni jezdni przy ścieku. Nie była wykonywana korekta spadków podłużnych ścieków przykrawężnikowych i spadków krawędzi jezdni przy ścieku. Zachowana została natomiast zasada zminimalizowania różnic wysokości na przejściu i przejeździe rowerowym przez jezdnie ul. Lipskiej, do wartości umożliwiającej spływ wody w linii ścieku, zapobieżenia przelewania się wody deszczowej z jezdni na chodnik i ścieżkę rowerową. Podkreślić należy, że różnica wysokości pomiędzy krawężnikiem, a krawędzią jezdni mieści się w granicach tolerancji, tj. ± 0,01 m. Dziękując za przedstawione uwagi informuję, iż właściwe jednostki organizacyjne Gminy Miejskiej Kraków podejmują starania w celu zapewnienia infrastruktury przyjaznej dla rowerów, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Z poważaniem Z up. Prezyenta Miasta Krakowa Andrzej Kulig Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa Otrzymują: 1. adresat 2. aa. Do wiadomości: MI sp. z o. o. Sygnatura sprawy: WK-01.1510.145.2019 Podpisy elektroniczne Dokument został podpisany, aby go zweryfikować należy użyć oprogramowania do weryfikacji podpisu Data złożenia podpisu: 2019-05-07T12:46:01.073+02:00 Podpis elektroniczny