Urząd Miasta Krakowa 31-004 Kraków Pl. Wszystkich Świętych 3-4 Miejsce i data sporządzenia dokumentu Kraków, 2019-11-20 Dane adresatów ŁUKASZ CHRUŚCICKI 30-504 ZAWIADOMIENIE Odpowiedź na skargę z 21 października 2019 r. (znak: KMR/179/2019) Treść dokumentu Odpowiadając na skargę z 21 października 2019 r. (znak: KMR/179/2019), dotyczącą sprowadzenia niebezpieczeństwa na niechronionych uczestników ruchu w związku z umieszczeniem luster drogowych w skrajni drogi dla rowerów w rejonie nieruchomości przy ul. Zabłocie 33, uprzejmie informuję. Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK, pismem z 26 sierpnia 2019 r. (znak: IR-02.7221.601.2019) zatwierdził projekt stałej organizacji ruchu w związku z ustawieniem luster drogowych U-18a oraz słupków U-12c na ul. Zabłocie w Krakowie, realizowany przez Centrum Techniki Drogowej INBUD Spółka z o.o. na zlecenie prywatnego inwestora, tj. Wspólnoty Mieszkaniowej ul. Zabłocie 35 w Krakowie. We wskazanym projekcie na planie sytuacyjnym zaznaczono obiekty ustawione w sposób zachowujący skrajnię drogową. Wyżej wskazanym pismem zobowiązano wykonawcę prac do wykonania oraz sytuowania oznakowania i/lub sygnalizacji świetlnej i/lub urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd), zgodnie z załącznikiem nr 1-4 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. nr 220, poz. 2181). Po przeprowadzeniu prac remontowych we wskazanym powyżej rejonie Miasta, jak również w związku ze zmianą granic Strefy Płatnego Parkowania na terenie Krakowa, co nastąpiło w oparciu o uchwałę nr XXII/456/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 17 lipca 2019 r. w sprawie zmiany uchwały nr LXXXIX/2177/17 Rady Miasta Krakowa z dnia 22 listopada 2017 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania (…), zmianie uległy parametry drogi, w związku z czym przestały być spełnione warunki skrajni drogowej dla ścieżki rowerowej w tym miejscu. Mając na uwadze powyższe okoliczności, 30 października 2019 r. zlecono demontaż urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego w postaci lustra drogowego U-18a, uprzednio zamontowanego przy ul. Zabłocie na wysokości posesji nr 33, a następnie ww. lustro zdemontowano. Niemniej jednak, mając na względzie bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu na tym obszarze, Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK podjął działania mające na celu opracowanie projektu organizacji ruchu, na podstawie którego do ponownie zamontowanego lustra drogowego w tym miejscu dołączone zostaną tablice kierujące typu U-6. Rozwiązanie takie jest zasadne, gdyż droga rowerowa w analizowanej lokalizacji uległa poszerzeniu, co stanowi czynnik korzystny dla rowerzystów, jednak skutkuje zmniejszeniem parametrów miejsca przeznaczonego na posadowienie ww. oznakowania drogowego. Proponowane rozwiązanie ma charakter kompromisowy, niemniej jednak będzie rozwiązaniem korzystnym dla wszystkich grup użytkowników ruchu drogowego, gdyż pozostawia szerszą drogę dla rowerów, a zarazem zwiększa bezpieczeństwo dla kierujących pojazdami podczas wykonywania manewru włączenia się do ruchu drogowego na drodze publicznej. Odnosząc się do zawartego w skardze żądania w zakresie wskazania osoby odpowiedzialnej za powstanie opisanej powyżej sytuacji wyjaśniam, że sytuacja ta była bezpośrednio związana z przeprowadzonymi we wskazanym rejonie Miasta pracami remontowym, w rezultacie których zmianie uległy parametry drogi rowerowej. Opisany w skardze stan faktyczny nie był zatem – wbrew twierdzeniom zawartym w skardze – wynikiem nieprawidłowości w działaniach służb miejskich. Obecnie – jak wskazano powyżej – podejmowane są działania, mające na celu wprowadzenie nowej organizacji ruchu w rejonie nieruchomości przy ul. Zabłocie 33, która będzie zgodna z obowiązującymi przepisami, jak również będzie uwzględniała warunki techniczne istniejącej w terenie infrastruktury drogowej. Z poważaniem Andrzej Kulig Zastępca PMK Sygnatura sprawy: WK-01.1510.488.2019 Podpisy elektroniczne Dokument został podpisany, aby go zweryfikować należy użyć oprogramowania do weryfikacji podpisu Data złożenia podpisu: 2019-11-20T17:28:24.979+01:00 Podpis elektroniczny