Urząd Miasta Krakowa 31-004 Kraków Pl. Wszystkich Świętych 3-4 Miejsce i data sporządzenia dokumentu Kraków, 2019-12-13 Dane adresatów ŁUKASZ CHRUŚCICKI 30-504 ZAWIADOMIENIE Dotyczy: KORESPONDENCJI Z 14 LISTOPADA 2019 R. Treść dokumentu Odpowiadając na korespondencję Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów z 14 listopada 2019 r. (znak: KMR/189/2019), zakwalifikowaną stosownie do treści art. 227 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.), dalej kpa, w związku z art. 222 ww. ustawy w części jako skarga, dotycząca m.in. niedostosowania - wbrew ciążącemu na organie zarządzającym ruchem na drogach obowiązkowi - sygnalizacji świetlnych na przejazdach rowerowych do wymogów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2311) uprzejmie informuję, że § 2 ust. 4 ww. rozporządzenia wprowadził obowiązek zastąpienia sygnalizatorami spełniającymi warunki niniejszego rozporządzenia sygnałów drogowych nadawanych przez sygnalizatory niespełniające warunków określonych niniejszym rozporządzeniem, umieszczone na drogach przed dniem jego wejścia w życie. Powyższy obowiązek miał zostać zrealizowany w terminie do 31 grudnia 2008 r. W celu realizacji ww. zadania, na terenie Gminy Miejskiej Kraków przyjęta została polityka montażu detekcji automatycznej w ramach innych prac realizowanych na poszczególnych sygnalizacjach świetlnych, zatem przejazdy już istniejące zostały lub są w nią wyposażane sukcesywnie, zgodnie z wdrażaną modernizacją lub w ramach prac zlecanych przez Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK. Ponadto, wszystkie nowoprojektowane przejazdy dla rowerów zostają standardowo wyposażone w automatyczny system detekcji dla rowerów. W ramach tego rodzaju prac, w 2019 roku został wyposażony w automatyczny system detekcji m.in. przejazd rowerowy na skrzyżowaniu ulic: Opolska - Prądnicka. Rozwiązanie to zostało również wdrożone na skrzyżowaniu ulic: Warszawska – Szlak, jednakże system nie będzie funkcjonował ze względu na aktualnie realizowane w tym rejonie zmiany stałej organizacji ruchu, skutkujące wyłączeniem i ewentualnym późniejszym demontażem sygnalizacji świetlnej. Podkreślić zarazem należy, że podstawowym systemem detekcji rowerowej we wskazanych przez Stowarzyszenie KMR lokalizacjach są pętle indukcyjne, natomiast zamontowane przyciski mają jedynie charakter detekcji rezerwowej. Dostrzegając konieczność realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego zadań wynikających z obowiązujących przepisów, zobowiązałem Dyrektora Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK (podmiotu wykonującego zadania w imieniu organu zarządzającego ruchem na drogach publicznych położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków) oraz Dyrektora Zarządu Dróg Miasta Krakowa (podmiotu pełniącego funkcję zarządu dróg na terenie Gminy Miejskiej Kraków) do zintensyfikowania działań w zakresie pozostającym przedmiotem skargi, tak aby realizacja ww. obowiązku nastąpiła w możliwie najkrótszym terminie, jednakże przy uwzględnieniu możliwości finansowych i technicznych Gminy Miejskiej Kraków. Niezależnie od powyższego informuję, że korespondencja Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów z 14 listopada 2019 r., w części stanowiącej wniosek o udostępnienie informacji publicznej w zakresie przedłożenia wykazu lokalizacji, w których na przejazdach rowerowych znajduje się sygnalizacja świetlna wzbudzana przyciskiem, procedowana była w odrębnym postępowaniu, prowadzonym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1429). Odpowiedź na ww. wniosek została udzielona Stowarzyszeniu Kraków Miastem Rowerów przez działającego z upoważnienia Prezydenta Miasta Krakowa Dyrektora Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK pismem z 28 listopada 2019 r. (znak: IR-01.1431.133.2019). Z poważaniem, z up. Prezydenta Miasta Krakowa Andrzej Kulig Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa Sygnatura sprawy: WK-01.1510.532.2019 Podpisy elektroniczne Dokument został podpisany, aby go zweryfikować należy użyć oprogramowania do weryfikacji podpisu Data złożenia podpisu: 2019-12-13T11:30:17.219+01:00 Podpis elektroniczny