Dlaczego warto głosować na TAK w referendum rowerowym?
Uwaga! Jeśli chcesz zagłosować w referendum nt. rowerów, a nie jesteś zameldowany w Krakowie musisz dopisać się do rejestru wyborców. Termin złożenia wniosku mija 20 maja! Zobacz, jak to zrobić.
Dziś ogromna większość krakowian jadąc do pracy, szkoły, na zakupy może to zrobić tylko samochodem albo komunikacją zbiorową, w korku albo w tłoku. Rower dla większości z nas nie jest realną, dostępną opcją ze względu na bezpieczeństwo i wygodę. Budowa infrastruktury rowerowej w całym mieście oznacza, że dla wielu z nas rower stanie się racjonalnym wyborem.
Mniejsze korki
Bezpieczna infrastruktura rowerowa skłania część osób do rezygnacji z samochodu szczególnie w przypadku, gdy praca lub szkoła znajduje się w niewielkiej odległości od domu. Większa ilość rowerzystów to mniej samochodów, a więc mniejsze korki i płynniejszy przejazd dla osób, które muszą skorzystać z auta. Potwierdza to przykład Amsterdamu i Kopenhagi gdzie od lat inwestuje się w rowery, w związku z czym z roku na rok ruch na ulicach maleje.
Płynność i bezpieczeństwo ruchu
Rozbudowa dróg rowerowych sprawia, że każdy na drodze ma swoje miejsce. Każdy z uczestników ruchu może poruszać się płynnie swoim tempem.
Więcej miejsc do parkowania
Dzięki atrakcyjnej alternatywie część mieszkańców rezygnuje z posiadania auta w mieście. Mniej aut na ulicach, to więcej wolnych miejsc postojowych. Potwierdza to przykład miast niemieckich, gdzie wraz ze wzrostem nakładów na infrastrukturę rowerową i komunikację miejską ilość aut maleje.
Mniejsze zanieczyszczenie powietrza
Każdy z nas chciałby na co dzień oddychać świeżym powietrzem. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że za sporą część zanieczyszczeń odpowiadają poruszające się po mieście auta. Niestety smog w Krakowie występuje również w lecie, kiedy mieszkania nie są ogrzewane piecami.
Mniejszy tłok w komunikacji miejskiej
W przypadku rozwiniętej infrastruktury rowerowej część pasażerów komunikacji miejskiej przesiada się na rower. Powoduje to zmniejszenie tłoku tramwajach i autobusach oraz poprawę komfortu jazdy dla pasażerów.
Chodniki dla pieszych
Obecnie spora część rowerzystów porusza się chodnikami, gdyż zwyczajnie boi się korzystać z ulic, na których rozpędzone samochody przejeżdżają tuż obok. Budowa wydzielonych dróg dla rowerów sprawia, iż jeżdżący nimi rowerzyści czują się bezpiecznie, a piesi mogą swobodnie korzystać z całej szerokości chodnika.
Rowerowe połączenie Twojej dzielnicy
Dzięki zwiększeniu nakładów na infrastrukturę rowerową w Twojej dzielnicy pojawią się bezpieczne i komfortowe drogi dla rowerów. Jeśli dojeżdżasz na krótkie dystanse, np. do pracy lub sklepu, będziesz mógł swobodnie korzystać z roweru.
Dzięki zwiększeniu nakładów na infrastrukturę rowerową np. do 60 mln zł rocznie (tyle wydaje Gdańsk) rowerowe połączenie wszystkich dzielnic Krakowa jest możliwe w ciągu pięciu lat. Dlatego tak ważne jest Twoje wsparcie dla rowerów w referendum!
Ilustracje: Katarzyna Kaleta (www.katarzynakaleta.pl); opracowanie merytoryczne: Miłosz Tatara, Rafał Terkalski
Grafika dostępna na licencji Creative Commons – Uznanie Autorstwa – Bez Utworów Zależnych 3.0 PL.
Pobierz paczkę z grafiką.