Stanowisko ws. koncepcji trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej
W związku z omawianiem, 3 października 2024, podczas posiedzenia Zespołu Zadaniowego ds. rozwoju infrastruktury rowerowej, koncepcji budowy tras: Pychowickiej i Zwierzynieckiej, Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów przekazuje następujące stanowisko:
Realizacja tych tras zgodnie z procedowaną koncepcją będzie szkodliwa i nigdy nie powinna mieć miejsca! Nie chodzi tu jedynie o likwidację planowanej w Studium Tras Rowerowych trasy „Tunel Zwierzyniecki”, czy niezgodny ze Standardami przebieg trasy „Pychowicka-Łagiewnicka”. Powody są znacznie poważniejsze:
- Koncepcja bazuje na archaicznych założeniach dotyczących zwiększania ruchu drogowego – z koncepcji należy wyrzucić Trasę Balicką (która nigdy nie powinna zostać zrealizowana), radykalnym przemianom powinny ulec rozwiązania w rejonie ul. Armii Krajowej, w szczególności przepustowość Armii Krajowej w kierunku centrum winna być mocno ograniczona, a część trasy biegnąca wzdłuż osiedla Widok schowana w tunelu.
- Podstawowym celem domknięcia III obwodnicy powinno być zmniejszenie ruchu samochodów – liczba aut, które skorzystają z nowych tras winna być, z nawiązką, zrekompensowana zmniejszeniem ruchu na obszarze wewnątrz III obwodnicy, szczególnie na Alejach Trzech Wieszczów. Proponowane rozwiązania (jak najszersze, zwiększające przepustowość w kierunku „do środka obszaru”) są z tym celem sprzeczne.
- Zajętość terenu i przyjęte rozwiązania zakładają powstanie Kanału Ulgi, rezerwy na tramwaj, Trasy Balickiej – a wszystko wskazuje na to, że te inwestycje nigdy nie zostaną zrealizowane. Planowanie w tej sytuacji jest dalece nierozsądne i naraża Kraków na ponoszenie zbędnych kosztów.
- W trakcie konsultacji społecznych i audytu rowerowego odnieśliśmy wrażenie, że proponowane rozwiązania infrastrukturalne nie biorą pod uwagę założeń docelowego rozkładu ruchu samochodów, a często są wręcz z nim sprzeczne. Naszym zdaniem jest to bardzo poważny błąd – najpierw powinny zostać opracowane założenia dotyczące rozkładu ruchu, w tym przepustowości ulic dołączonych do Tras, a następnie kształt skrzyżowań i węzłów powinien być dopasowany do tych założeń.
- Podobnie brakuje w koncepcji uwzględnienia właściwych rozwiązań dla transportu zbiorowego innego niż tramwaj – zwracamy uwagę, że czas podróży pasażera komunikacji miejskiej nie powinien być znacząco dłuższy niż czas podróży autem, co wymaga priorytetów dla autobusów oraz jak najkrótszych, wygodnych dojść do przystanków.
- Wracając do kwestii rowerowej, w projekcie brak właściwego przekroczenia Wisły (proponowane awaryjne rozwiązanie jest nieadekwatne i wątpliwe, czy ono powstanie). Brak też kontynuacji trasy pod wzgórzem Sikornik. Odnieśliśmy wrażenie, że projektant szukał wymówek, a nie rozwiązania. Argumenty, które padały (ochrona przeciwpożarowa, później koszt drążenia dodatkowego tunelu lub zwiększenia tarczy) wymagają zewnętrznego audytu przez osoby o odpowiedniej wiedzy technicznej – obecnie spółka Trasa Łagiewnicka oraz projektant opiniują we własnej sprawie, co nie powinno mieć miejsca.
Podsumowując: wnioskujemy o odrzucenie obecnej koncepcji w całości i ponowne procedowanie we właściwej kolejności. […]
Ogromnym kosztem (mowa o ponad 4 mld. zł) Kraków pogorszy warunki życia w mieście. Powstanie trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej jest konieczne, ale w radykalnie innej formie, niż obecnie
proponowana.
Pełna treść pisma stanowisko_trasy_pychowicka_zwierzyniecka.