Kompleksowa likwidacja uskoków

Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów zwraca uwagę na następujące zapisy obowiązującego Zarządzenia PMK nr 3113/2018 (Standardy techniczne i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa):

  • „na drogach dla rowerów oraz drogach dla rowerów i pieszych nie dopuszcza się nawierzchni z kostki betonowej lub kamiennej. Nie dopuszcza się również uskoków i innych nierówności większych niż 0,004 m (4 mm)”
  • „Nie dopuszcza się uskoków na styku drogi dla rowerów i jezdni ogólnodostępnej większych niż 0,4 cm.”.
  • Dla uspokajania ruchu samochodowego należy stosować progi płytowe U-16b lub U-16c o długości ponad 5,0m lub progi wyspowe (poduszkowe). Inne progi (listwowe, podrzutowe) nieskutecznie egzekwują ograniczenie prędkości, zwiększają hałas lub stanowią utrudnienie dla rowerzystów.

W związku z powtarzanymi wielokrotnymi prośbami mieszkańców o likwidację nielegalnych, ale licznie występujących w Krakowie uskoków (szczególnie na przejazdach dla rowerów) – niestety bez większych efektów – oraz nagłośnioną niedawno akcją nieznanych osób, identyfikujących się jako „Nocny Zarząd Dróg Rowerowych”, wnioskujemy o kompleksowy przegląd i likwidację uskoków w ciągu dróg dla rowerów oraz wzdłuż głównych tras rowerowych, prowadzących jezdniami ogólnodostępnymi.

[…]

Z uwagi na – jak oceniamy – coraz dobitniej pokazywaną niecierpliwość mieszkańców oraz dotychczasową opieszałość Miasta Krakowa (przez 6 lat obowiązywania Standardów urzędnicy skupiali się na wymyślaniu usprawiedliwień) wnioskujemy o przekierowanie minimum 20% środków finansowych z puli remontów nakładkowych na likwidację uskoków, do czasu uporania się z problemem. Zwracamy uwagę, że stosowanie oszczędniejszej technologii wydatnie przyspieszy dzień, w którym infrastruktura będzie spełniała wymagania Standardów.

[…]

Pełna treść pisma, które wysłaliśmy do Prezydenta, Przewodniczącego Zespołu oraz Dyrektor ZDMK: likwidacja_uskokow