1/2012 Inwestycje realizowane przez Dzielnice

Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów zwróciło się z wnioskiem o:

  1. Udostępnienie listy planowanych przez Rady Dzielnic inwestycji na rok 2012,
  2. Udostępnienie listy planowanych przez Rady Dzielnic inwestycji na rok 2013,
  3. Informowanie na bieżąco o zmianach w tych planach.

W odpowiedzi ZIKiT stwierdził co do poszczególnych punktów:

  1. Lista zostanie udostępniona do 14 grudnia
  2. Zarząd nie dysponuje obecnie taką listą.
  3. Wymagana do tego byłaby zmiana Zarządzenia Prezydenta Nr 1077/2004 oraz „mogłoby w późniejszym czasie rodzić rozliczne wątpliwości i zarzuty związane z subiektywnym oraz wybiórczym traktowaniem organizacji społecznych”.

Treść wniosku: 

Zarząd Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów zwraca się z wnioskiem o uwzględnienie naszej organizacji w procesie przygotowań inwestycji drogowych przez Rady Dzielnic Miasta Krakowa.

Remonty wykonywane przez Rady Dzielnic często odbywają się w ciągach, w których Studium Podstawowych Tras Rowerowych przewiduje realizację tras rowerowych. Jednocześnie fakt ten często jest nieuwzględniany, co może niekiedy prowadzić do nieefektywnego wykorzystania miejskich pieniędzy.

Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów za jeden z celów statutowych stawia sobie działanie na rzecz rozwoju infrastruktury rowerowej.

W związku z powyższym zwracamy się z wnioskiem o:

1. Udostępnienie listy planowanych przez Rady Dzielnic inwestycji na rok 2012,
2. Udostępnienie listy planowanych przez Rady Dzielnic inwestycji na rok 2013,
3. Informowanie na bieżąco o zmianach w tych planach.


Treść odpowiedzi: 

W odpowiedzi na Państwa pismo przesłane do tutejszej jednostki za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej w dniu 14 października 2012 r., Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu informuje:
Na wstępie należy wskazać, iż środki finansowe przeznaczone na zadania powierzone planowane są w budżecie Miasta Krakowa i wyodrębniane zgodnie z poszczególnymi dziedzinami do właściwych jednostek organizacyjnych. Wysokość środków rozdziela się na poszczególne Dzielnice według algorytmów określonych w ramach szczegółowych procedur planowania i realizacji zadań powierzonych. Dzielnice biorąc pod uwagę swoje potrzeby oraz potencjał realizacji wskazują w formie uchwały Rady listy rankingowe zadań. W następnej kolejności Wydziały i jednostki organizacyjne Urzędu Miasta Krakowa dokonują oceny techniczno – finansowych możliwości realizacji zadań, czy też ewentualnie je weryfikują w porozumieniu z daną Dzielnicą. Po zatwierdzeniu uchwały merytorycznej i budżetowej uruchomione zostają środki finansowe na zadania, a jednostki właściwe przystępują do realizacji. Kontrolę nad realizacją przedmiotowych zadań pełnią Dzielnice mając przy tym możliwość złożenia wniosku o zmianę realizatora oraz dokonywania zmian zadań w toku realizacji.
Informujemy ponadto, iż przedmiotowa kwestia obejmująca swoim zakresem rzeczowym kompetencje tutejszej jednostki sprecyzowana została w ramach Uchwały nr XXXI/232/09 Rady Miasta Krakowa z dnia 6 października 1999 r. w sprawie powierzenia Dzielnicom kompetencji decyzyjnych przy wyborze szczegółowych zadań w określonych dziedzinach ze zm. oraz wydanego na jej podstawie Zarządzenia Nr 1077/2004 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 5 lipca 2004 r. w sprawie procedur planowania i realizacji zadań powierzonych dzielnicom w zakresie „budowy i przebudowy ulic gminnych wraz z oświetleniem” oraz w zakresie „prac remontowych dróg, chodników i oświetlenia” ze zm. W związku z powyższym uwzględnienie Państwa organizacji „w procesie przygotowań inwestycji drogowych przez Rady Dzielnic Miasta Krakowa” (jak zostało to określone w skierowanym do tutejszej jednostki piśmie oraz mając na uwadze jego pkt 3) wiązałoby się w pierwszej kolejności z obowiązkiem zmiany treści procedury określonej w w/w
zarządzeniu. Ponadto w opinii tutejszej jednostki takie uwzględnienie mogłoby w późniejszym czasie rodzić rozliczne wątpliwości i zarzuty związane z subiektywnym oraz wybiórczym traktowaniem organizacji społecznych posiadających podobne do państwa cele statutowe. Istotne jest również to, że Rady Dzielnic jako organy przedstawicielskie wspólnotysamorządowej znajdującej się najbliżej obywatela reprezentują interesy wszystkich grup społecznych zamieszkujących ich teren.
Dodatkowo mając na uwadze zakres przedmiotowy Państwa wniosku określony w ramach pkt 1, informujemy iż z uwagi na konieczność analizy licznej dokumentacji odpowiedź na przedmiotowe pismo nie może zostać udzielona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 112 poz. 1198, z późniejszymi zmianami). W zaistniałej sytuacji, zgodnie z art. 13 ust. 2 ww. ustawy o dostępie do informacji publicznej, odpowiedź na Państwa wniosek w w/w zakresie zostanie udzielona w terminie późniejszym, nie później jednak niż do dnia 14 grudnia 2012 r. W mieście Krakowie utworzonych jest osiemnaście dzielnic miejskich jako jednostki pomocnicze, w związku z powyższym aby odzwierciedlić nakład pracy związanej z przygotowaniem wnioskowanej przez Państwa listy wystarczy pomnożyć liczbę dzielnic przez liczbę zadań przez nie prowadzonych. Tutejsza jednostka nie ma gotowych list przedstawiających przedmiotowe informacje, a ich przygotowanie wiązać się będzie nieuchronnie z analizą poszczególnych dokumentacji związanych z realizacją konkretnego zadania.
Odnosząc się z kolei do pkt 2 Państwa wniosku informujemy, że ZIKiT nie dysponuje przedmiotowymi informacjami ze względu na fakt iż aktualnie odbywa się analiza, weryfikacja oraz uzgadnianie techniczno-finansowej możliwości realizacji zadań. Zakres rzeczowy wnioskowanych informacji odnosi się do katalogu informacji przyszłych. Zgodnie z orzecznictwem sądów informacja publiczna odnosi się do faktów, gdyż wnioskiem może być objęte jedynie pytanie o określone fakty, o stan określonych zjawisk na dzień udzielania odpowiedzi. Wniosek taki nie może dotyczyć przyszłych działań organu (Wyrok z dnia 28 sierpnia 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie II SAB/Ol 1/08). Mając na uwadze powyższe oraz jeszcze raz nawiązując do pkt 3 pisma warto jest również przytoczyć Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 24 września 2008 r. (sygn. akt II SA/Gd 722/07) który wskazuje na fakt, iż „przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej nie przewidują cyklicznego trybu udzielania informacji przyszłych, które nie znajdują się jeszcze w posiadaniu organu, a których dotyczył wniosek”.
Niezależnie od powyższego, należy wskazać, iż interesujące Państwa informacje zawarte są w ramach uchwał merytorycznych Rad Dzielnic. Biorąc ponadto pod uwagę charakter prowadzonej przez Państwa działalności, chcąc przy tym przyczynić się do udanej, korzystnej dla wszystkich stron współpracy, tutejsza jednostka wystąpi do Kancelarii Rady Miasta i Dzielnic Krakowa z inicjatywą utworzenia portalu, w ramach którego publikowane będą uchwały które podejmowane są w ramach działalności każdej z Rad Dzielnic. W opinii ZIKiT takie zbiorcze zestawienia wszystkich uchwał przyczyni się i ułatwi zarazem możliwość bieżącej obserwacji procesu związanego z przygotowaniem inwestycji drogowych przez Rady Dzielnic Miasta Krakowa.