Ankieta rowerowa: Andrzej Sikorski
Wszystkim kandydatom na Prezydenta Miasta Krakowa zadaliśmy pytania dotyczące polityki rowerowej. Będziemy publikowali je w kolejności nadesłanych odpowiedzi.
Andrzej Graniwid Sikorski
KWW Obrona Praw Emerytów Rencistów Lokatorów
1. Proszę wymienić trzy największe problemy rowerzystów w Krakowie?
1. Budowa nowych ścieżek rowerowych, kładek, przepustów pod torami, śluz.
2. Problem bezpieczeństwa zarówno dla rowerzystów na drogach jak i pieszych idących po ścieżkach rowerowych.
3. Problem kradzieży rowerów.
W jaki sposób zamierza Pan je rozwiązać?
Ad 1. Zwiększenie nakładów finansowych na budowę infrastruktury rowerowej.
Ad 2. Separowanie ruchu od innych uczestników ruchu drogowego.
Ad 3. Znakowanie rowerów oraz znaczące zwiększenie miejsc chronionych dla parkowania rowerów np. przed sklepami, centrami handlowymi, urzędami, na terenie osiedli mieszkaniowych i innych miejsc.
2. Proszę określić procentowo jaka część Pana dziennych podróży jest pokonywana różnymi środkami transportu:
10% samochodem, 5% komunikacją miejską, 80% rowerem, 5% pieszo
Uwaga: praktycznie cały czas codziennie jeżdżę na rowerze. Okazyjnie korzystam z innych środków lokomocji.
3. Jakie miasto na świecie jest dla Pana wzorem do naśladowania jeśli chodzi o zrównoważony transport?
Kopenhaga, Amsterdam, Fryburg. Dlaczego? Te miasta to wzór rozwiązywania problemów komunikacyjnych oraz preferowania używania rowerów tak w dojazdach do pracy jak i w życiu codziennym. Te miasta posiadają rozwiniętą infrastrukturę rowerowa, a także mieszkańcy masowo korzystają z rowerów.
4. Czy ma Pan pomysł, jak zachęcić krakowian do jazdy na rowerze?
Budować nowe ścieżki rowerowe, śluzy, przepusty, kładki, separować ruch rowerów od samochodów, preferować jazdę rowerem. Dla zdrowia w sprzyjających warunkach pogodowych.
Jak ich edukować?
Uczynić jazdę na rowerze czymś modnym poprzez środki masowego przekazu, działania urzędów i organizacji społecznych.
5. Zespół roboczy ds. realizacji referendum zajmujący się ścieżkami rowerowymi rekomendował, że do 2019 roku należy wydać 145 mln zł na samodzielną infrastrukturę rowerową. Czy uważa Pan, że to wystarczające środki, by zrealizować wolę mieszkańców?
Nie wiem, ponieważ nie znam tego raportu. Podczas debaty w dniu 22 października 2014 roku w radiu Tok FM także inny kandydat, pan Leśniak, powiedział, że też nie zna tego raportu, a prezydent miasta Krakowa Jacek Majchrowski stwierdził że raport ten, po jego opublikowaniu, będzie przedmiotem dyskusji publicznej.
6. Jakie rozwiązania dedykowane stricte rowerzystom chciałby Pan wprowadzić w Krakowie (kładki, przepusty pod torami, pasy rowerowe, śluzy rowerowe itp.)
Koniecznym się wydaje zbudowanie kolejnej obwodnicy miasta która wyprowadzi ruch samochodowy, zwłaszcza tranzytowy poza teren centrum miasta. Odpowiednie parkowanie samochodów, aby nie utrudniały ruchu pieszego i rowerowego. Gdzie? Zbudować nowe przejścia podziemne bądź kładki w ciągu ulic Wielickiej, Zakopiańskiej i usprawnić ruch rowerowy w tych okolicach ulicy Bora Komorowskiego, 29 Listopada, zwłaszcza przy wylocie do Warszawy.
7. Jakie jest Pana zdanie w kwestii uporządkowania przestrzeni publicznej? Czy należy ją oddawać pieszym i rowerzystom? Czy należy wprowadzać opłaty za wjazd samochodem / pojazdem silnikowym do centrum, zamykać ulice dla ruchu samochodowego, zwiększać opłaty za parkowanie pojazdów itp.?
Po pierwsze należy separować ruch samochodów i rowerzystów na głównych arteriach.
Należy preferować tak ruch rowerowy, jak i pieszy. Przy czym winno to być w rozsądnych granicach.
W obecnej sytuacji w Krakowie nie należy wprowadzać opłaty za wjazd samochodem do centrum miasta, byłby to nadmierny fiskalizm, natomiast jestem za większą ilością ulic jednokierunkowych, czy też zamieniania niektórych ulic, placów i skwerów na ścieżki rowerowe oraz deptaki dla pieszych, a odnośnie opłat należy je zróżnicować w zależności im bliżej centrum miasta tym opłata za parkowanie winna być wyższa. Weryfikacja wszystkich zezwoleń dla parkowania w centrum szczególnie dla inwalidów.