Ankieta rowerowa: Jacek Majchrowski

Jacek Majchrowskijacek_majchrowski

KWW Jacka Majchrowskiego

1. Proszę wymienić trzy największe problemy rowerzystów w Krakowie?
W jaki sposób zamierza Pan je rozwiązać?

• Brak ciągłości sieci dróg rowerowych – poprzez budowę brakujących fragmentów, wyborem kolejności w jakiej odcinki będą dobudowywane zajmuje się Oficer Rowerowy, który wsłuchuje się w głos użytkowników.
• Jazda pod prąd ulicami jednokierunkowymi – jak tylko zmieni się rozporządzenie ministra będziemy chcieli dopuścić ruch bez kontrapasów. Do czasu wejścia w życie nowych przepisów dopuszczenie ruchu na wielu ulicach wiązałby się z koniecznością redukcji miejsc postojowych. Dlatego w Krakowie póki co stawiamy na kontrapasy.
• Edukacja – trzeba wdrożyć rozwiązania w których edukowalibyśmy krakowian o tym jak bezpiecznie jeździć po mieście rowerem, edukacja i dla rowerzystów i dla kierowców. Pierwsze takie próby ZIKiT już podejmuje, a będę chciał, aby było ich więcej.

2. Proszę określić procentowo jaka część Pana dziennych podróży jest pokonywana: … samochodem, … komunikacją miejską, … rowerem, … pieszo

Trudno to określić, poruszam się zarówno samochodem jak i pieszo.

3. Jakie miasto na świecie jest dla Pana wzorem do naśladowania jeśli chodzi o zrównoważony transport? Dlaczego?

Wiedeń – sieć P&R, dobry system transportu publicznego, uporządkowane parkowanie

4. Czy ma Pan pomysł, jak zachęcić krakowian do jazdy na rowerze? Jak ich edukować?

Chcemy wykorzystać doświadczenia Ekocentrum w edukacji w zakresie gospodarki odpadami – pewne wypracowane tam metody można wykorzystać ponownie. Chcemy prowadzić np. edukację w szkołach, tworzyć filmy edukacyjne oraz współpracować z KMR.

5. Zespół roboczy ds. realizacji referendum zajmujący się ścieżkami rowerowymi rekomendował, że do 2019 roku należy wydać 145 mln zł na samodzielną infrastrukturę rowerową. Czy uważa Pan, że to wystarczające środki, by zrealizować wolę mieszkańców?

Tak, sam powołałem ten zespół i wierzę w jego kompetencje. Pracowali tam eksperci zarówno ze strony społecznej jak i doświadczeniu urzędnicy. Ta kwota wydaje się realna i możliwa do udźwignięcia przez budżet miasta.

6. Jakie rozwiązania dedykowane stricte rowerzystom chciałby Pan wprowadzić w Krakowie (kładki, przepusty pod torami, pasy rowerowe, śluzy rowerowe itp.)? Gdzie?

• Kładki – wskazane przez Zespół
• Rozwiązania z zakresu inżynierii ruchu, np. kolejne śluzy i pasy rowerowe a po zmianie przepisów ruch kontraruch rowerowy (począwszy od śródmieścia funkcjonalnego)

7. Jakie jest Pana zdanie w kwestii uporządkowania przestrzeni publicznej?
Czy należy ją oddawać pieszym i rowerzystom? Czy należy wprowadzać opłaty za wjazd samochodem / pojazdem silnikowym do centrum, zamykać ulice dla ruchu samochodowego, zwiększać opłaty za parkowanie pojazdów itp.?

Uważam, że przyjęty w Krakowie kierunek zrównoważonego rozwoju transportu powinien być utrzymany.